De operatie

Besnijdenis (circumcisie) is voor zowel het kind als de ouders een bijzondere en speciale gebeurtenis. Bij MC Kliniek begrijpen wij dat goed en nemen uitgebreid de tijd voor u. Wij streven naar een cosmetisch mooi resultaat met zo min mogelijk stress voor het kind. Hierbij staat deskundigheid en veiligheid van de behandeling hoog in het vaandel.

Lees hieronder meer over de voorbereiding en ingreep.

Voorbereiding

Voor de besnijdenis vindt er een intakegesprek plaats met de arts. Hierbij wordt de procedure uitgelegd, waarbij de arts alle gegevens controleert en eventuele vragen beantwoordt.

Verdoving

Bij kinderen vanaf 6 maanden wordt er in sommige gevallen gekozen voor een roesje (kalmeringsmiddel), waarbij ze rustig worden maar niet in slaap vallen. Vervolgens wordt er verdovingcrème op de penis aangebracht zodat de kinderen de prikjes van de verdoving niet voelen. Nadat de penis goed verdoofd is, wordt er opnieuw gecontroleerd of het kind geen pijn heeft. Op deze manier verloopt de operatie geheel pijnloos.

Ingreep

De penis wordt eerst goed schoongemaakt (gedesinfecteerd) vervolgens wordt de voorhuid losgemaakt van de eikel. De lengte van de voorhuid wordt bepaald en afgetekend. Hierna wordt de voorhuid weggehaald. Kleine bloedingen worden met een elektrisch pincet dichtgeschroeid. Vervolgens wordt de voorhuid (buitenblad) met 2 hechtingen vastgemaakt aan het binnenblad van de penis. Hierna wordt er rondom de wond vaseline aangebracht, dit zorgt ervoor dat de wond goed bedekt blijft en niet aan de luier of broek gaat plakken. De besnijdenis duurt 15-20 minuten, ongeveer 30 minuten na de besnijdenis begint de verdoving uit te werken. Hierbij kan lichte napijn optreden, waarbij paracetamol een goed pijnstillend effect geeft.

Nazorg

Wondverzorging
Om de wond goed te beschermen, adviseren wij met regelmaat een ruime hoeveelheid vaseline op de wond aan te brengen. Bij baby’s kunt u dat het beste bij elke luierwissel doen. Hierdoor is de wond goed bedekt en is de kans op infecties laag. Daarnaast is het belangrijk dat het kind elke dag na de besnijdenis ongeveer 15 minuten in een warm bad gaat (zonder zeep/shampoo) en dit gedurende 10 dagen.
Hechtingen
De geplaatste hechtingen zijn oplosbaar en hoeven niet verwijderd te worden, deze vallen vanzelf af binnen 2-3 weken. Pijnstilling
Kinderen kunnen nadat de verdoving is uitgewerkt enige napijn ervaren. Hierbij heeft paracetamol een goed pijnstillend effect. Dit is meestal alleen de eerste dag nodig. Zie onderstaande tabel voor de juiste dosering. Wondgenezing
Aan de onderzijde van de eikel en soms ook aan de bovenzijde kan een ‘’geel beslag’’ ontstaan. Dit betekent dat de wond hieronder aan het genezen is. Dit is onschuldig en verdwijnt vanzelf binnen 7 tot 10 dagen.

Brief huisarts

Na afloop van de besnijdenis krijgt u een brief mee voor de huisarts. Hierin staat het operatieverslag. Hierdoor is uw huisarts ook op de hoogte van de uitgevoerde ingreep.

Leeftijd

Hoewel wij de besnijdenis (circumcisie) op elke leeftijd uitvoeren, is ons advies om dit in de eerste 3 maanden te laten verrichten. De baby’s hebben op die leeftijd nauwelijks last van deze ingreep. De voordelen van besnijdenis op jonge leeftijd:

• Nauwelijks pijn
  • Snelle wondgenezing
  • Geen last van de ingreep (ze kruipen/lopen nog niet en kunnen nog niet met hun handen aan de wond komen)

Mogelijke complicaties

Hoewel de besnijdenis een zeer veilige ingreep is, kunnen bij elke medische ingreep complicaties optreden. Hieronder leest u meer over de mogelijke complicaties. Nabloeding
Na een besnijdenis kan een nabloeding optreden. Als dat het geval is, moet contact worden opgenomen met de dienstdoende arts van de MC Kliniek. Nabloedingen treden maar zelden op. Niet kunnen plassen
Soms hebben jongens na de besnijdenis moeite met plassen. Als de patient 12 uur na de ingreep nog niet geplast heeft, moet contact worden opgenomen met de dienstdoende arts van de MC Kliniek. Infectie
Enkele dagen na de ingreep gaat het wondje soms wat vocht produceren, wat niet ongewoon is. U dient contact met de arts op te nemen, indien:

• De penis rood en dik wordt
  • Pus langs de wondranden zichtbaar is
  • Koorts bij kindje optreedt
U kunt daarvoor de eigen huisarts consulteren of contact opnemen met de dienstdoende arts van de MC Kliniek. Een infectie komt bij ons gelukkig weinig voor. Problemen
Na de ingreep wordt u goed ingelicht over de nazorg, u krijgt ook een informatiefolder mee waarin alle informatie nog eens goed is uitgelegd. In geval van vragen of problemen kunt u altijd contact opnemen met een van onze artsen. Deze zijn na de ingreep 2 dagen 24 uur bereikbaar. Na deze 2 dagen treden geen acute problemen meer op, maar u kunt altijd contact opnemen met MC Kliniek via het algemene nummer.

Koptekst 1

Becanusstraat 17, 6216 BX Maastricht

Straussplein 1, 8031 AE Zwolle

Geregistreerd als Handelsnaam onder

KVK nr: 72287993

© 2019 by Medical Clinic. Copyright MC Kliniek.